Carrer Gran, 104, 08295 Sant Vicenç de Castellet
svc.elniu@svc.cat

Escola bressol

Història

La nostra escola Bressol té els seus orígens a la Casa Cuna que, l’any 1929, es va crear per donar resposta a les demandes de les famílies treballadores de les moltes empreses tèxtils que existien al poble.

A l’any 1978 s’inaugura un nou edifici i s’integra dins la Xarxa de Guarderies Laborals dependents del Ministeri de Treball i l’Ajuntament.

Finalment al 2005 passa a ser Escola Bressol Municipal. L’Escola Bressol El Niu és un centre educatiu municipal de l’Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet que imparteix el primer cicle d’educació infantil, adreçat a infants d’edats compreses entre els quatre mesos i els tres anys d’edat i a les seves famílies. La tasca educativa a la nostra escola bressol està en mans d’un equip de professionals qualificades que, col·laborant amb les famílies dels infants, treballem perquè cada nen i cada nena desenvolupi plenament les seves capacitats, oferint-los els ajuts i els reptes que necessiten per aprendre i desenvolupar-se d’una manera harmònica.

Història

La Tina i el Janot són els gegants de l’Escola Bressol El Niu, i aquí en tenim la mostra amb la parella de gegants. L’any 1983, l’ex directora de l’escola, quan es va acomiadar va fer una donació d’uns caps grossos al centre. Aquella època l’escola tenia alumnes fins als 5 anys i entre tots van triar els noms de ‘Tina’ i ‘Janot’.

El 2 de juny de 1984, amb motiu de la festa de final de curs de l’escola, es va celebrar el bateig i van ser el primer dia que van sortir. Els padrins varen ser l’Adriana Santacreu, que era la mestra més gran en aquell moment, i en Josep Ambrós, avi d’uns alumnes de l’escola i membre de la primera junta de pares.

L’any 1989, els caps grossos, es varen convertir amb gegantons amb l’aportació de material i la construcció de Daniel Pous, la col·laboració de Jaume Estefanell, de la Colla de Geganters i en ‘Klem’ pare de l’escola i titellaire de Marganell. Els vestits van ser creats per les modistes Carme Casajuana i Rita Vila, i des de llavors sempre han tingut el suport i manteniment de la Paquita Soldevila i l’Alícia Codina. Aquests gegantons tenen el pes d’uns 18 quilos i uns 3 metres d’alçada. Per la Diada de Sant Jordi de 1997, es va editar un petit conte de la història de ‘La Tina i el Janot’, amb text de la mestra Teresa Carràs i il·lustracions de la mare Gemma Casas.

En motiu de la festa dels 25 anys de l’escola, el 2003, es va estrenar la cançó de ‘La Tina i el Janot’, amb lletra de David Bricollé i la música de Joan Penas, i des d’aquell any totes les festes de l’escola han tingut la col·laboració dels grallers de la Colla de Geganters de St. Vicenç de Castellet. El curs 2013/2014 es va fer un nou arranjament, adaptació i enregistraments de la cançó a càrrec del músic Miquel Coll.

Des del 10 de juny de 2016 la Tina i el Janot originals, degut al seu estat de conservació, estan ubicats a la Biblioteca Salvador Vives Casajuana, i han donat pas a una nova parella de gegants construïts per Rosendo Vall i finançats per l’Ampa de l’escola i l’Ajuntament de St. Vicenç de Castellet. Els nous gegants segueixen les característiques dels anteriors amb el vestuari i com no pot ser d’una altra manera, amb el nom de Tina i Janot.

La Tina i el Janot s’han convertit en un element identificatiu i imprescindible per l’Escola Bressol el Niu. Des dels inicis han estat presents a totes les festes del centre i motiu de treball en la unitat de programació del centre, amb un monogràfic exclusiu dedicat a ells on tota l’escola de 0 a 3 anys hi participa amb la finalitat de viure les tradicions i la cultura, apropant els nens en el món dels gegants. Han participat en les trobades de gegants del poble, així com en dates assenyalades del municipi: festes dels avis, festes majors, inauguracions,… i gràcies al suport de mestres, mares, pares i en general tota la comunitat educativa del centre, han convertit les figures de la Tina i el Janot en un element destacat del patrimoni cultural i festiu de Sant Vicenç de Castellet.